Seminaria przeznaczone są dla pilotów potrafiących w miarę swobodnie utrzymać się w powietrzu w rejonie znanego startowiska natomiast brakuje im jeszcze doświadczenia by samodzielnie a co najważniejsze skutecznie odejść na przelot. Liczebność grupy może być trochę większa niż przy kursie III etapu gdyż z założenia piloci nie powinni wymagać ciągłej opieki.

Program szkolenia
Przed lotem wszyscy zapoznają się z ogólną charakterystyką miejsca w którym odbywa się seminarium i poznają specyfikę latania w tym rejonie. Rano na odprawie przedstartowej po sprawdzeniu prognozy z faktycznymi warunkami ustalone zostaje zadanie dla całej grupy na dany dzień z uwzględnieniem warunków termicznych i poziomu zaawansowania grupy. Regułą jest oczywiście, że przelot planowany jest po trasie zamkniętej z lądowaniem w pobliżu miejsca zamieszkania. Trasa dobrana jest tak, że dolot do mety 30% pilotów można uważać za duży sukces.
Przed startem prowadzący zwraca uwagę pilotów na wszystkie niespodzianki i trudności jakie grupa może natrafić na trasie. Omówione są niezbędne przy dłuższych przeskokach patenty i wskazane miejsca występowania stacjonarnych noszeń. Po ustabilizowaniu się termiki cała grupa startuje wraz z instruktorem i stara się osiągnąć sufit w wyznaczonym wcześniej miejscu. Na lekko spóźnionych w dokręcaniu podstawy czekamy, ale piloci którzy „zagrzebią” się gdzieś na dole lub całkiem dadzą w „glebę” pozostają na miejscu i trenują kręcenie kółek.
Grupa rusza na zaplanowaną trasę lecąc za instruktorem i korzystając ze wskazówek udzielanych przez radio. Po każdym przeskoku prowadzący czeka na grupę tak by dalszy lot odbywał się wspólnie. Oczywiście obowiązuje ta sama zasada, że na lekko spóźnionych czekamy a mocno spóźnieni pechowcy radzą sobie sami. Piloci, którzy odłączą się od grupy i wylądują w przygodnym terenie zobowiązani są do zgłoszenia tego przez radio. Wieczorem po powrocie do domu tych którzy dolecieli i tych którzy padli gdzieś na trasie omawiany jest cały dzień i realizacja zadań przez poszczególnych pilotów. Największy nacisk położony jest na analizę sytuacji które doprowadziły do tego, że poszczególni uczestnicy odłączyli się od grupy i musieli przedwcześnie lądować.
Jeżeli w trakcie kolejnych dni piloci coraz łatwiej utrzymują się w peletonie stopień trudności zadań (patrz długość trasy) jest zwiększany.

Pozostałe warunki
Wszystkie pozostałe warunki tak jak przy szkoleniach III etapu.