Kurs przeznaczony jest dla pilotów posiadających już świadectwo kwalifikacji, a chcących podnieść swoje umiejętności i
przedłużyć czas przebywania w powietrzu.
Miejsca szkoleń:
Ze względu na specyfikę szkolenia wskazane jest by odbywało się w miejscu o dużej aktywności termicznej i nie chodzi tu o
siłę noszeń, lecz o częstotliwość występowania termiki. Podstawą szybkiego przyswojenia zasad optymalnego "kręcenia
kółek" jest powtarzalność.
Planujemy większość szkoleń przeprowadzać na Słowacji w rejonie Lendaka. Jest to ok. 470 km od Wrocławia czyli ponad
dwa razy bliżej niż do Bassano. Miejsce jest wyjątkowo termiczne, a w okolicy znajdują się startowiska na wszystkie
kierunki wiatru. Lądowisk jest dużo i są rozległe, tak więc chętni do pierwszych przelotów bez stresu mogą oddalić się od
miejsca startu. Startowiska łatwe, trawiaste czasami nawet na kilkadziesiąt paralotni z widokiem na przedpole tak, że piloci
przez cały czas będą w zasięgu wzroku prowadzącego szkolenie. Brak skał i innych silnych kontrastów terenowych
powoduje, że noszenia są na ogół rozległe i spokojne, a nie poszarpane. Dodatkowym atutem tego miejsca są niskie koszty
pobytu - ceny nie przewyższają cen polskich.
W Alpy, w tym do kultowego Bassano, też będziemy organizować wyjazdy. Czynnikiem decydującym o wyborze lokalizacji
jest zawsze pogoda. Zdecydowanie lepiej pojechać nawet 2 razy dalej i latać do oporu niż bliżej (czytaj:wydać mniej) i zrobić
dwa zloty. By ocenić prawdziwe koszty wyjazdu trzeba wydaną kwotę podzielić przez ilość min. spędzonych w powietrzu.
Generalnie jeżeli podczas takiego wyjazdu pilot nie zwiększy swojego nalotu o kilkanaście godzin to wyjazd traktowany jest
jako nieudany
Program szkolenia:
Szkolenie będzie składało się z części teoretycznej przeprowadzanej rano podczas śniadania i na startowisku oraz
wieczornego podsumowania dnia wraz z obejrzeniem filmów i szczegółową analizą lotów poszczególnych pilotów z
omówieniem ewentualnych błędów. Szkolenie praktyczne rozpocznie się od zapoznania uczestników z lądowiskami gdzie
omówiona zostanie specyfika podejścia do lądowania w zależności od panujących warunków. Na górze, przed pierwszym
startem, piloci dowiedzą się o lokalnych warunkach wykonywania bezpiecznych lotów. Wskazane zostaną miejsca
występowania noszeń termicznych zasady kontroli wysokości w celu zapewnienia sobie zawsze dolotu do lądowiska oraz
miejsca niebezpieczne i związane z nimi zagrożenia. W przypadku grupy o mniejszym doświadczeniu możliwe będzie
wykonanie lotu zapoznawczego jeszcze przed ruszeniem termiki, podczas którego piloci oswoją się z nowym miejscem, a
szkolący pozna ich umiejętności. Podczas szkolenia pilot będzie instruowany przez radio, dzięki czemu łatwiej będzie mu
znaleźć noszenie i je poprawnie wycentrować. Dopiero po uzyskaniu przez niego dużego przewyższenia i potwierdzeniu
radiowym o gotowości do latania samodzielnego (zwyczajowo to zajmuje ok. 0,5 h), szkolący przejmie pod opiekę
następnego pilota. Ze względu na niedużą liczebność grupy 4-6 osób i specyfikę miejsca (pełna widoczność przedpola)
wszyscy uczestnicy będą bacznie obserwowani i w sytuacji gdy na przykład stracą wysokość mogą liczyć na wskazówki
przez radio, dzięki którym wykręcą się z powrotem do góry. Takie 2-3 dni latania termicznego powinny zaowocować
umiejętnością intuicyjnego kręcenia kółek i poszukiwania zgubionych noszeń. Następnym etapem będzie poznanie taktyki
przelotowej ale to temat odrębnego kursu.
Zakwaterowanie:
Zależne od miejsca wyjazdu. Najczęściej typu studio z dostępna kuchnią, czasem pokoje ze śniadaniem. W większości
lokalizacji istnieje możliwość noclegów pod namiotem.
Terminy wyjazdu:
Wyjazdy będą organizowane w oparciu o szczegółową prognozę pogody. Jedziemy tam przede wszystkim latać. Po
zgłoszeniu się odpowiedniej grupy chętnych będziemy informować o możliwych, atrakcyjnych pogodowo terminach wyjazdu. Jeżeli z grupy zainteresowanych znajdzie się 4-6 osób, którym ten termin będzie odpowiadał, to wyjazd dojdzie do
skutku.
Sprzęt:
Oprócz podstawowego sprzętu (skrzydła, uprzęży z zapasem i kasku) niezbędne jest radio i wariometr. GPS jest przydatny
zarówno przy poszukiwaniu termiki jak i powrocie do domu ale nie jest absolutnie konieczny. Pilotom, którzy są na etapie
poszukiwania lub zmiany sprzętu jesteśmy w stanie skompletować cały sprzęt. Na zamówienie istnieje możliwość testowania
skrzydeł Skywalk i Advance. Z naszej strony zapewniamy kamery HD do rejestrowania lotów.
Prowadzący:
Szkolenie będzie prowadzone przez doświadczonego pilota z prawie 20 letnim stażem, byłego zawodnika, który ma za sobą
starty w licznych zawodach krajowych i zagranicznych. Znającego doskonale specyfikę latania przelotowego i lokalne
patenty w większości najlepszych miejsc do latania w Europie.